لمینت چیست؟

    لمینت ، لایه محافظ پوششی می باشد که بر روی پارچه مورد استفاده جهت تولید جامبوبگ  و انوع گونی ها داده می شود . به هنگام دوخت کیسه ، سطح لمینت شده در داخل کیسه  قرار گرفته و مانع نفوذ رطوبت داخل کیسه گونی می گردد.

   بایدتوجه نمود که لمینت موجب ممانعت نسبی از نفوذ رطوبت می شود و به هیچ عنوان گونی  را ضد آب نمی سازد. در صورتی که ممانعت از رطوبت بیشتر مد نظر باشد معمولا استفاده از لایه پلی اتیلن ( نایلون )داخلی گونی  توصیه می شود ، هرچند که این لایه پلی اتیلن محافظ نیز، کیسه و محتویات را ۱۰۰% در برابر رطوبت محافظت نمی نماید.

تفاوت بین استفاده از لمینت  و لایه پلی اتیلن ( نایلون ) در این است که تا چه حدی عدم نفوذ رطوبت اهمیت دارد. در هر حال بایستی توجه نمایید که گونی ها (کیسه لمینت) در حالت استاندارد ، ضد آب نیستند.

آشنایی با ساختمان  اکسترودر:

اکسترودر یعنی مجموعه محفظه و ماردون (مارپیچ) که می توان به عنوان بدنه و واحد اصلی تولید قطعاتی با اشکال مختلف به کاربرد.یکی دیگر از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین روش های شکل دهی به پلیمرها (بسپارها) استفاده از اکسترودر می باشد. این ماشین دارای مارپیچی است که حرکت خود را از یک موتور و یک گیربکس می گیرد و در سیلندری که به وسیله گرمکن ها (المنت های حرارتی) گرم می شود حرکت می کند و مواد اولیه پلیمری از قیف به داخل دستگاه ریخته می شود، بعد از ذوب شدن مواد با فشار از درون فرم قالب (دای) عبور کرده و به مرور که سرد شد شکل فرم قالب (دای) را به خود می گیرد.

اکسترودر ماشینی است که به مواد اولیه نیرو واردساخته تا با فشار در انتهای دستگاه از میان یک قالب عبور نموده و محصولی باشکل موردنظر تولید نماید.

اکسترودر تک مارپیچ ( ماردونه):

اجزاء کلیدی اکسترودر تک مارپیچ به ۵ قسمت اصلی تقسیم می شوند.

سیستم محرک

سیستم خوراک

مارپیچ،پوسته (سیلندر) و سیستم های گرم کننده

مجموعه دای

سیستم کنترل

 سیستم محرک شامل موتور ، گیربکس ، بلبیرینگ ها و مجموعه یاتاقان است.

سیستم خوراک دهی شامل قیف خوراک ، گلوی خوراک و قسمت خوراک مارپیچ است.

پس از آن مارپیچ ، سیلندر و سیستم های گرمایش قرار دارند که در آن بخش رزین جامد منتقل شده ، مذاب و مخلوط می شود و به دای پمپ می گردد.

محصول اکسترودر پس از انتقال از مارپیچ در آداپتور و دای (روزنه=die)شکل می گیرد.

اکسترودر ها با توجه به قطر مارپیچ یا سیلندر و نسبت طول به قطر ( L/D) طبقه بندی و فروخته میشوند .میزان عملکرد، مستقیماً به L/D اکسترود مربوط می شود.

 اکسترودر طولانی تر (L/D بیشتر) توانایی میکس و ذوب بیشتری دارد .