آشنایی با برخی مفاهیم صنعت گونی بافی

گونی :

     گونی ، وسیله ای است از جنس  پارچه ی زبر که ریسمانش ازالیاف طبیعی مانند کنف و چتایی و شاهدانه و یا از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن تابیده شده و از آن کیسه های بادوام ومحکم بافند و برای حمل  ویا نگهداری مال التجاره ( مانند قند، شکر ،برنج ،توتون و…) ویا  محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و برنج و مانند آن  ویا محصولات شیمیایی , سیمان وغیره استفاده نمایند.  ریشه این کلمه  هندی بوده و به معنی کیسه می باشد.

   بشر از زمانی که نیازبه جابجایی کالا  پیدا کرده  درپی تهیه ی ابزاری جهت آسان شدن کارها رفته است واینگونه بوده که وسایل حمل کالا ازجمله گونی بصورت دست دوز بافته شده وسالیان متمادی مورد استفاده قرارگرفته است. افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به گونی ،بعدها منجر بوجودآمدن ماشین آلات صنعتی جهت تولید انبوه آن شده است . این امر درایران در سال ۱۳۱۱ رخ داده و نخستین کارخانه گونی‌بافی در رشت آغاز به کار کرده است.

تعاریف:

 1 . pp :  عبارتست از دانه های کروی سفید رنگ از جنس پلی پروپیلن که به عنوان مواد اولیه خط تولید واحدهای گونی بافی استفاده میشود.

۲ .نوار (نخ): برای بافت گونی از نوارهایی از جنس پلیپروپیلن که به عرض ۳-۲ میلیمتر بریده شده اند استفاده میگردد.

۳ .تار: به نوار (نخ)هایی که زمینه اصلی گونی را در جهت طول تشکیل میدهند تار گفته میشود.

۴ .پود: به نوارهایی که زمینه اصلی گونی را در جهت عرض تشکیل میدهند پود گفته میشود.

۵ .نمره نخ: عبارتست از وزن واحد طول نخ

۶ .تکس: وزن ۱۰۰۰ متر نخ بر حسب گرم

۷ .دنیر: وزن ۹۰۰۰ متر نخ بر حسب گرم (یک دنیر برابر نه تکس است).

 واحد اندازه گیری ضخامت الیاف ابریشم است و به وزن ۹۰۰۰ متر لیف ابریشمی بر حسب گرم گفته می شود لذا برعکس عدد متریک هر چه عدد دنیر بیشتر شود لیف ابریشمی ضخیمتر می گردد.

۸ .ابعاد: منظور از ابعاد، طول و عرض گونی پس از برش و دوخت میباشد.

۹.گرید: هرکدام از محصولات اصلی پتروشیمی درانواع مختلف تولید می شود که هرنوع اصطلاحا یک گرید = GRADE خوانده می شود وبرای مصارف خاصی مناسب است. تفاوت گریدها در مواد افزمدنی یا شرایط فرآیندی تولید آنهاست.

۱۰. گراماژ : وزن یک مترمربع پارچه گونی برحسب گرم

۱۱. PE :  عبارتست از دانه های کروی سفید رنگ از جنس پلی اتیلن (POLYETHYLENE) که درصنایع مختلف بکار می رود. گریدهای مختلفی دارد مانند:

پلی اتیلن سبک خطی LLDPE

پلی اتیلن سنگین HDPE

پلی اتیلن متوسط MDPE

 که هر کدام گریدهای مختلفی دارند که بعضی از آنهابه عنوان افزودنی در تولید گونی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند پلی اتیلن سبک خطی LDPE020 ,