پلی پروپیلن و ویژگی های آن:

نام این محصول پلی پروپیلن (pp)و فرمول شیمیایی آن –[CH2-CH(CH3)]n– است.

         همان طور که می دانید کیسه های پلی پروپیلن ضمن استحکام بالا ، دارای وزن بسیار پایین می باشند. بهمین علت این نوع کیسه ها اقتصادی ترین وکم هزینه ترین نوع بسته بندی برای بسیاری از محصولات هستند . کیسه های پلی پروپیلن نیاز بسته بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته بندی روز دنیا تامین می نماید. کیسه های پلی پروپیلن بسته به سفارش مشتری ، نوع و وزن محمولات مورد بارگیری در ابعاد و همچنین با ضخامت نخ (Denier) مختلف تولید می شوند.

 پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می باشد.

 اولین بار در اوایل دهه ۱۹۵۰ در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد و سپس سال۱۹۵۷به تولید تجاری رسید وبه بازار عرضه گردید. از ابتدا برآورد می شد هزینه تولید پلی پروپیلن(PP) از پلی اتیلن( PE) کمتر باشد.

 پلی پروپیلنPP در سه فرم isotactic, syndiotactic, atactic تولید می شود که به صورت عمده به فرم isotactic و با افزودن مقدار کمی از دیگر منومر ها.

 پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا انجام می شود. وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می باشد.

 پلی پروپیلن یکی از پر مصرف ترین پلاستیک هاست و امروزه کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد.

 پلی پروپیلن پلیمری با دانسیته تقریبی ۰.۹ گرم بر سانتیمتر مکعب از پلیمریزه شدن منومر پروپیلن به دست می آید. این ماده در برابر رطوبت، روغنها و حلالهای معمولی مقاوم بوده در دمای حدود ۱۷۰ درجه سانتیگراد ذوب میگردد.

 این ماده غیر سمی و بی بو در هنگام سوختن همانند شمع به قطرات ذوب شده واکس مانند تبدیل شده و با شعلهای بدون دود و بویی کمی زننده میسوزد. تلفیق خواصی چون سبکی، سختی، چقرمگی(Toughness)، مقاومت شیمیایی و جلای سطحی موجب تنوع محصولات تهیه شده از این ماده گردیده است. یکی از خواص مهم PP پایداری بالای آن در مقابل خم شدن در ضخامت کم است که امکان تولید قطعات بسیار متنوع را ایجاد میکند.

   iPP تجاری شده دارای خصوصیات متنوعی می باشد که موجبات استفاده گسترده آن را به خصوص در صنعت پلاستیک و الیاف فراهم آورده است. یکی از مهم ترین خصوصیات این ماده نسبت به پلیمرهایی نظیر پلی آمیدها عدم جذب رطوبت در آن می باشد که آن را به عنوان گزینه ای مناسب برای بسیاری از کاربردها تبدیل کرده است.

 خصوصیات این ماده را می توان با انجام برخی اصلاحات بعدی بهبود داد. مهم ترین اصلاحاتی که در حال حاضر انجام می گیرد عبارتند از کنترل فرایند تخریب، شبکه ای کردن، عاملیت دار نمودن و شاخه دار کردن.  ساختار مولکول پلی پروپیلن به دلیل ماهیت کاتالیست های زیگلر-ناتا خطی می باشد که موجب پایین بودن استحکام مذاب آن می گردد. پایین بودن استحکام مذاب سبب محدودیت کاربرد این پلیمر در فرایندهایی نظیر قالب گیری دمشی و ترموفرمینگ می شود.

 پلی پروپیلن در مقایسه با دیگر پلیمرها مشخصات متمایز و برجسته ای دارد که عبارتند از :

قیمت نسبتاً ارزان منومر پروپیلن در مقایسه با منومرهای دیگر پلیمرها

قیمت پائین PP در مقایسه با دیگر پلیمرها

وزن مخصوص و سبک PP

انعطاف پذیری و طیف گسترده تولید PP با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متغیر

افزایش کاربردهای جدید و بهبود خواص گریدهای تولیدی جدید

افزایش کاربرد PP در وسایل و تجهیزات پزشکی و توسعه کاربردهای PP گرید خاص

افزایش مصرف PP به صورت آلیاژ با دیگر پلیمرها

جایگزینی پلیمرهایی مانند PS، PE و غیره با

مقاومت در برابر کشش، چگالی کم، بی رنگی، سختی، مقاومت در برابر اسید، باز و حلال ها، از جمله ویژگی های پلی‌پروپیلنPP محسوب می شود. هزینه کم تولید آن در مقایسه با دیگر ترموپلاستیک ها جایگاه ویژه ای برای پلی پروپیلنPP در صنعت ایجاد کرده است.

موارد مصرف:

یک پلیمر ترموپلاست می‌باشد که در یک بازه گسترده‌ از کاربردها شامل فیلم و ورق‌، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این،پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم می‌باشد. کد مشخصه این پلیمر می باشد.

کاربرد های پلی پروپلین :

پلی پروپلین مهمترین ماده از مشتقات پروپیلن است که حدود ۶۱ % از کل تولید پروپیلن، جهت تولید آن بکار می رود.رزینهای  پلی پروپلین بطور گسترده در تولید رزینهای ترموپلاستیک بکار برده می شوند. پلی پروپلین بیشتر اوقات به صورت هموپلیمر بکار می رود ولی اخیرا” محصولات کوپلیمر آن نیز در حال رشد می باشد.

قالب گیری تزریقی (حدود ۳۵% از مصرف جهانی): مهمترین مصارف آن شامل ساخت قطعات داخل خودرو، سرنگهای پزشکی، محصولات مصرفی  پلاستیکی و بسته بندی است. قطعات داخلی خودرو که از  پلی پروپلین  ساخته می شوند عبارتند از:جعبه های باطری، صفحات ضربه گیر، تودوزیهای داخلی، صفحات داخلی درها محصولات پلاستیکی مصرفی عبارتند از :  ظروف پلاستیکی مورد مصرف در منازل، مبلمان های پلاستیکی، وسایل سرگرمی، جعبه ابزار، اسباب بازی ها مصارف بسته بندی شامل در پوش و کلاهک، ظروف سخت و پالت ها، جعبه های بسته بندی چینی، بسته بندی داروهای مایع و جامد می باشد.

ساخت فیبر و الیاف (حدود ۳۰%): عمده ترین مصرف آن در کارخانجات فرش بافی و گونی است و مصارف دیگر آن در تولید، کیسه و پارچه های پرده می باشد. کاربردهای غیر نساجی آن نیز عبارتند از: نوار پیچی و تسمه زنی، روبانهای دکوری و…

تولید فیلم (حدود ۱۹%): پلی پروپلین   بخاطر شفافیت و عایق رطوبتی بودن در بسیاری از موارد، جایگزین سلوفان (CELLOPHANE) شده است. رزینهای فیلمی اساسا” در بسته بندی مواد غذایی، نوار چسبهای حساس به فشار، صفحات محافظ، بسته بندی محصولات شیرینی و دخانیات بکار می روند.

 پلی پروپیلن و پلی اتیلن:

    پلی پروپلین ( کیسه پلی پروپلین ) از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن (کیسه پروپیلن) تولید می شود. تفاوت مولکول پلی پروپلین (PP )(کیسه پروپیلن) با مولکول پلی اتین ( PE ) (کیسه پلی پروپلین ) تنها در یک اتم کربن اضافی در منومر گازی می باشد که این ساختمان متفاوت منومر اولیه باعث ایجاد شاخه های جانبی یکنواخت تر می شود که در نتیجه ی آن، ماده ی حاصل خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت تری نیز دارد. بلورینگی PP از PE (کیسه پلی پروپلین ) کمتر بوده و تولید آن به صورت آمورف آسان تر می باشد. هزینه تولید PP (کیسه پروپیلن) پایین بوده و چگالی آن نیز کم است و در مقایسه با PE راحت تر فرآیند می شود. مقاومت آن در برابر جریان سرد بهتر است و در دماهای بالا تغییر شکل آن نیز کم تر است. سختی و استحکام کششی و سختی سطح خوبی دارد. PP (کیسه پروپیلن) در شرایط یکسان از PE  اقتصادی تر است. مزیت آن این است که نقطه نرمی بالاتری دارد، لذا در ساخت بطری هایی که با مواد داغ پر می شوند یا در معرض حرارت قرار می گیرند استفاده می شود. در شکل زیر مولکول پروپیلن (کیسه پروپیلن) نمایش داده شده است.

تجهیزات پزشکی که با بخار استرلیزه می شوند معمولا با  PP (کیسه پروپیلن) ساخته می شوند. برخی مقواها نیز با PP  (کیسه پلی پروپیلن) روکش دهی می شوند که به عنوان نگهدارنده مایعات برای محصولات غذایی قابل استفاده در مایکروویو به کار می روند. اما استفاده از PE  به علت نقطه نرمی پایین به این عنوان مقدور نمی باشد.